O zlaté rybce

Název: O zlaté rybce

Autor: Jan Werich

DoporučiliTomáš Svoboda
V kategorii
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, , , ,
Štítky uživatelů

Napsali o knize

Z knihy plyne poučení: kdo chce přespříliš za každou cenu, nemá nakonec nic.


Popis knihy

Osobitý autorský přepis klasické ruské pohádky o tom, jak chudý rybář chytí zlatou rybku, která mu slíbí splnit tři přání, když ji vrátí zpět do moře. Rybář rybku pustí a rybka splní první i druhé přání. Když si ale nenasytná rybářka přeje vyrovnat se samotnému Bohu, ryba se rozzlobí a odčaruje i vše, co rybáři dala předtím.

Ukázka z knihy

To byl totiž rybář a ten měl ženu a oba bydlili na břehu moře ve velikánské lahvi od octa. Můžete si představit, jak to tam v té lahvi páchlo kysele. No, ale chudí byli, co měli dělat?
Rybář chodil na ryby a žena čekala doma na úlovek. Ale jak to bývá u rybářů, žena se víc načekala, než on chytil. Jednou, takhle v úterý, rybář si vzal žížaly, škubánek a bramboru, napíchl na udice, rozmách, nad hlavou zatočil a žbluňk – zapích prut a čekal na zbrání. Ani se pořádně neusadil, a ryba zabrala.

WERICH, Jan. Fimfárum. 6. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1987. S. 31.

Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá do sekce Pohádkoterapie. 

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné znát příběh
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede obsah knihy stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí.

Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:

  • Jaká byla rybářova žena? 
  • Jaký byl rybář?
  • Jaká přání splnila rybka rybářovi?
  • Proč byla rybářova žena neustále nespokojená?
  • Jaké ponaučení plyne z této pohádky?

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení):

  • Vymyslete spolu s dítětem další možnosti, jak se měl nebo mohl rybář zachovat jinak.
  • Dítě může některé téma z knihy dramaticky ztvárnit (pomocí dětského divadélka, ve skupině dalších dětí, …).

Další možnosti (pro starší děti):

  • Společně zapřemýšlet, proč je v životě důležitá skromnost.

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás