Doporučili | Mgr. Zuzana Škyříková |
---|---|
V kategorii | Škola |
Žánr | Beletrie |
Věková kategorie | Mladší školní věk (6-11 let) |
Štítky redakce | vstup do školy, učení, strach, spolužáci, rodina, přátelství, podceňování se |
Štítky uživatelů | Pomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu. |
Kuba nechce číst je kniha přímo psaná pro budoucí anebo čerstvé prvňáčky. Je proto vhodná nejen pro čtení doma, ale třeba i přímo ve škole. Kuba totiž nechce číst, počítat ani psát proto, že se vždy bojí neúspěchu, má pocit, že všichni už to dávno dokáží, jen on ne, a že se to nikdy nenaučí. Takovýmto strachem netrpí jen děti, ale i mnozí dospělí, přičemž ani ti si s ním mnohdy neví rady. Proto je tak užitečné se jím zabývat již v první třídě, která klade na dítě zvýšené nároky, na něž nebylo ve školce zvyklé. Kuba si nakonec se vším poradí, a nejen díky tomu se to jistě podaří i vám.
„Kubo!“ vykřikne maminka. „Co se děje?“ Vyděšeně se obrátí na tatínka. „Něco mu je! To přece není jen tak!“
Táta si ke Kubovi přiklekne. Hledí mu zblízka do očí.
„Proč pláčeš?“ zeptá se ho. „Když nám neřekneš, proč pláčeš, nemůžeme ti pomoct.“
„Já…já nechci jít do školy.“
Je to konečně venku. Maminka s tátou překvapeně vykulí oči. Kupodivu se usmějí.
„Myslel jsem si to,“ povídá táta. „Ale proč? Proč se tak bojíš?“
„Já…já neumím číst,“ vzlyká Kuba. „Paní učitelka se na mě bude zlobit!“
„Ale jdi ty? Kdo ti to říkal? To přeci nemusíš umět!“ utírá mu maminka nos. „Žádný prvňák na začátku neumí číst!“
„To není pravda!“ vyhrkne Kuba. „Martin umí. A Johanka taky.“
Tato kniha spadá to sekce Pohádkoterapie. Více o Pohádkoterapii.
Tento příběh je opět určen spíše pro děti předškolní či přímo pro prvňáčky, proto číst budete spíše Vy. Nejvhodnější by bylo zvolit si pro čtení pravidelný čas, ať už jej během dne najdete kdykoli. Dodržování tohoto času se Vám vrátí v tom, že dítě si postupně na čtení zvykne a po přečtení jedné či dvou knížek bude možná i samo další čtení vyžadovat. Malý čtecí rituál Vám také pomůže v celkové organizaci dne a odpadnou „mimořádné“ dny, kdy se čtení „prostě nedostanete“. Určitě je vhodné ozvláštnit či doplnit čtení něčím, co bude dítěti příjemné…schovat se do speciálního čtecího pelíšku, obskládat se při čtení všemi oblíbenými plyšáky, aby též poslouchali, rozsvítit kouzelné světýlko.
Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:
Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí, děti předškolní či mladšího školního věku (cca do 7 let) mívají někdy problém příběh převyprávět. To je zcela normální, a proto je vhodné mu pomoci návodnými otázkami, na které však již neodpovídejte za něj.
Po prostém připomenutí příběhu je vhodné vytěžit knihu otázkami k zamyšlení: