Doporučili | Mgr. Zuzana Škyříková |
---|---|
V kategorii | Výchova a zlozvyky |
Žánr | Beletrie |
Věková kategorie | Mladší školní věk (6-11 let) |
Štítky redakce | zvířata, výchova, strach, přátelství, mezilidské vztahy, děti |
Štítky uživatelů | Pomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu. |
Kouzelná zvířátka pomáhají dětem. A to v této knize doslova. Děti v této knížce se totiž svými problémy samy velmi trápí, ale nemají nikoho, kdo by jim pomohl. Dospělí jim buď nerozumí, nebo na ně nemají čas, anebo si děti vůbec netroufají se jim se svými stesky svěřit. Naštěstí se vždy najde nějaké to kouzelné zvířátko, které rozumí dětské duši a má i lék, který je právě na takové trápení. A tak myška Všudybylka pomůže Vašíkovi, který je nešťastný, že i když uklízí, za chvíli má v pokojíčku zase nepořádek, Havran zase napraví hlavu Evičce, která se nad ostatní povyšuje a vidí samé chyby, anebo malá vážka pomůže Toníkovi, který se na sebe zlobí pokaždé, když se nechá od jiných kluků vyprovokovat ke rvačce. Krom dětských neduhů léčí zvířátka i dětské obavy, strachy, anebo citlivá témata, jakým je například adopce. To by bylo, aby zvířátka nepomohla i Vám!
Evička seděla v parku na lavičce sama. V dálce viděla, jak si na hřišti hrají její spolužáci. Nikdo ji nepozval, ať si jde s nimi hrát. Nikdo s ní nechce kamarádit. Vůbec neví proč. Chtěla se poradit s maminkou nebo tatínkem, ale vždycky, když už se chystala, že se jich zeptá, měli něco důležitějšího na práci.
Takový hezký den a ona tu sedí sama a smutná.
Najednou k ní z ničeho nic na lavičku přisedl velký černý pták.
„Uf, to jsem se tě lekla,“ vykřikla Evička.
„To má být pozdrav? Ani mě neznáš a už křičíš! To je tedy milé přivitání,“ reagoval trochu nasupeně havran.
„No, já jsem se tě polekala. Ještě ke všemu jsi ošklivý,“ odpověděla Evička.
„Jak můžeš tvrdit, že jsem ošklivý? Někomu se třeba líbím.“
„Jenže mně se nelíbíš ani trochu,“ nafoukla se Evička a otočila se.
„Aha, už chápu, proč jsi tady sama a ostatní děti si hrají společně. Stačila jedna věta z tvé pusy a už tě mám dost,“ řekl havran a odletěl.
Tato kniha spadá to sekce Pohádkoterapie. Více o Pohádkoterapii.
Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte. Jedna z možných technik rozvoje čtenářských dovedností je i střídavé čtení. Chvíli čtete Vy, chvíli dítě. Při volbě jakékoli techniky zvažte atmosféru, náladu vás i dítěte, časové možnosti a především, co skutečně od čtení a příběhu očekáváte.
Tato kniha má výrazně didaktický charakter. Jednotlivé příběhy jsou izolované a vždy zaměřené na vykreslení a následně nápravu určitého dětského neduhu, zlozvyku či trápení. Proto je opět vhodné vymezit si pro čtení pravidelný čas, který bude poskytovat dostatek klidu a prostoru nejen pro přečtení jednoho z příběhů, ale zejména i pro následnou diskuzi o něm, kreslení obrázku či drobnou hru. Kniha též může patřit mezi ty, které nebudete číst souvisle, ale třeba si z ní přečtete příběh jednou týdně a v ostatní dny budete číst něco jiného. Vždy je dobré se k příběhům vracet i krátkým povídáním či připomenutím během dne, tím jejich účin získá na síle.
Debatě o knize předchází malá příprava:
Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí, a co se mu na příběhu/příbězích nejvíc líbilo, co jej pobavilo/překvapilo/zaujalo.
Po prostém připomenutí příběhu je vhodné vytěžit knihu otázkami k zamyšlení: