O Popelce

Název: O Popelce

Autor: Božena Němcová

DoporučiliRedakce
V kategorii
Další kategorie
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, , , , ,
Štítky uživatelů
Plný text knihy

Popis knihy

Ve stavení na kraji vesnice žila mladá dívka se svým otcem, říkali jí Popelka. Po smrti matky se tatínek znovu oženil a domů přivedl macechu se dvěmi dcerami. Macecha a nevlastní sestry byly zlé a Popelku nenáviděly. Popelka musela zastat všechnu práci, zatímco ony se jen parádily a hašteřily ...

Ukázka z knihy

Byl jednou jeden bohatý muž a tomu onemocněla milovaná žena, a když cítila, že přichází konec, zavolala si k posteli svoji jedinou dcerušku a pravila jí: „Milované dítě, zůstávej dobrá a zbožná, pak při tobě bude náš Pán vždy stát a já se na tebe budu dívat z nebe.“ A sotva domluvila, zavřela oči a zemřela. A bylo to k žalu a bylo to ke smutku. Dcerka jí chodila každý den na hrob a usedavě tam plakala a byla stále tak dobrá a zbožná, jak by si to matička přála. Pak přišla zima a hrob pokryla sněhem jako bílým šátkem, a když jarní sluníčko stáhlo bílé sukno pryč, oženil se otec s jinou ženou. Nová matka přivedla do domu dvě dcery, které byly krásné jako bílý den, ale zlé jako černá noc. Teď ubohé pastorce nastaly věru zlé časy.

Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad pohádkoterapie. Více o sekci Pohádkoterapie.  

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem  popovídejte:

  • je nutné znát příběh,
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,  
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí.

Přimějte dítě  otázkami k zamyšlení:

  • Jaká byla Popelka? (hodná, statečná, pracovitá, ...)
  • Proč ji neměly její sestry rády?
  • Co se stalo s jejími rodiči?
  • Na co se Popelka těšila?

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji příběh zapamatovalo):

  • Vymyslete spolu s dítětem pokračování Popelčina příběhu.

Další možnosti (pro starší děti):

  • Společně zapřemýšlet, jestli se o okolí dítěte nebo v jeho životě neděje něco podobného, jako v příběhu O Popelce.
  • Dítě může nakreslit obrázek.

Zamyslete se společně s dítětem nad touto tematikou:

  • Co dělat v případě ublížení od spolužáků nebo kohokoliv jiného. Jak se při tom zachovat?

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás