Byla jedna moucha

Název: Byla jedna moucha

Autor: Daisy Mrázková

DoporučiliMgr. Ludmila Krinková
V kategorii
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, , ,
Štítky uživatelůPomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu.

Napsali o knize

Příběhy malé holčičky Helenky a její kamarádky mouchy Rudolfíny. Každý z kratičkých příběhů obsahuje pro dítě srozumitelné ponaučení a moudrost. Zároveň je rozvíjena dětská fantazie.


Ukázka z knihy

Holčička byla smutná. Seděla na židli a kopala do zdi.
 - Nech toho, řekla Rudolfína. - A vůbec, co loudíš po dědečkovi botičky na pannu, ušij jí je sama!
 - Koupené jsou lepší!
 - Ale vlastnoručně ušité by měly větší cenu!
Chvíli ticho.
 - Co je to cena, Rudolfíno?
 - Cena, cena, to je, když je člověk zticha a sám něco pořádného udělá.
A tu si Helenka pevně umiňuje, že hned po obědě ušije botičky a nikomu, nikomu o tom ani muk. Ani Rudolfíně! Ušije je a obuje panence a položí panenku navrch na postýlku nepřikrytou, aby to bylo vidět, a jestlipak si toho Rudolfína všimne?

MRÁZKOVÁ, Daisy. Byla jedna moucha. 1. vyd. Praha : Nakladatelství pro děti a mládež, 1971. 63 s.

Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá to sekce Pohádkoterapie.

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběhy může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné příběhy znát,
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohly pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede příběhy stručně popsat vlastními slovy, zda jim rozumí. 

Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:

  • Proč má větší cenu, když něco vytvoříš sám?
  • Jaké byly děti na hřišti?
  • Proč se na sebe zlobily?
  • Co měly udělat, aby bylo všechno v pořádku?
  • Co bys na jejich místě uděl/a ty?
  • K čemu je dobré prožít něco těžkého?
  • Jaký byl pavouk a proč mouše neublížil?

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení z každého příběhu):

  • Dítě může vymýšlet další příběhy o mouše a jaké by bylo mít létajícího kamaráda.
  • Dítě může příběhy dramaticky ztvárnit (pomocí dětského divadélka, ve skupině dalších dětí, …).

Další možnosti (pro starší děti):

  • Dítě může nakreslit obrázek k tématu.
  • Společně zapřemýšlejte, jak se dítě chová ke zvířátkům.

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás