Obušku, z pytle ven!

Název: Obušku, z pytle ven!

DoporučiliMgr. Alena Novotná
V kategorii
Další kategorie
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, ,
Štítky uživatelů
Plný text knihy

Napsali o knize

Příběh chudého muzikanta, který díky dobrému srdci dostal od kouzelného dědečka kouzelný ubrousek a kouzelného dukátového oslíka. Než si však stačí dary užít, ukradne mu je lakotný hostinský. Nezbývá, než použít třetí dar - obušek - a hostinského pěkně vytrestat.


Ukázka z knihy

Před dávnými časy žil jeden krejčík, který měl tři syny a kozu. Ta koza to bylo jejich živobytí, takže o ni museli pečovat jako o oko v hlavě a každý den ji vodit na tu nejlepší pastvu. V pasení se hoši spravedlivě střídali. Jednou přišla řada opět na toho nejstaršího, a tak ji zavedl na hřbitov, kde rostlo to nejšťavnatější býlí. Koza se spokojeně celý den popásala, a když byl čas jít domů, hoch se jí zeptal: „Kozo, napásla ses dost?“ Koza odvětila: „Já břicho plničké mám, už ani lísteček nesežvýkám!“ To bylo dobré znamení, a tak se dali cestičkou k domovu, kde ji hoch zavedl do chlívku a tam pevně uvázal. „Nu,“ ptal se krejčík: „zda-li se naše koza dost napásla?“ „Ano,“ odvětil synek: „říkala, že tak plničké břicho má, že ani lísteček nesežvýká.“

Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá to sekce Pohádkoterapie.

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné znát příběh,
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí. 

Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:

  • Jaký byl muzikant? (hodný, důvěřivý, dobrácký, štědrý, ...)
  • Za co dostal kouzelné dárky?
  • Proč hostinský kradl?
  • Jaký byl hostinský? (lakotný, hamižný, zlý, závistivý, …)

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení):

  • Vymyslete spolu s dítětem jiný konec příběhu, pokud by muzikant nebyl tolik důvěřivý nebo hostinský tak lakomý a závistivý.
  • Dítě může příběh dramaticky ztvárnit (pomocí dětského divadélka, ve skupině dalších dětí, …).
  • Dítě si může představit, co by si přálo, kdyby mělo kouzelný ubrousek a jak by se rozdělilo se sourozenci či kamarády.

Další možnosti (pro starší děti):

  • Společně zapřemýšlet, jestli se o okolí dítěte nebo v jeho životě neděje něco podobného, jako v příběhu.
  • Dítě může nakreslit obrázek.

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás