O malé jedličce

Název: O malé jedličce

Autor: Jana Hejná

DoporučiliAlena Visurová
V kategorii
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, , , ,
Štítky uživatelůPomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu.

Napsali o knize

Hluboko v lese rostla malá jedlička. Kolem ní stály vysoké stromy a ona se cítila malá a křehká. Moc si přála rychle vyrůst. Zvířátka okolo jí radila, aby nespěchala, že všechno má svůj čas. Ale ona byla nedočkavá. Po letech si ji v lese vyhlédl muž s rýčem, vykopal ji, a odvezl domů, kde ji děti ozdobily vánočními ozdůbkami. Jedlička byla šťastná a myslela si, že takhle to bude napořád. Úplně zapomněla, že by se jí mělo stýskat po rodném lese. Jenže jedličku brzy odstrojili, odnesli do kůlny a nechali ji tam samotnou. Jedlička byla zoufalá a litovala, že chtěla být rychle velká. Po čase ji v kůlně objevily děti. Zaradovaly se, když viděly jejich vánoční stromeček, vyvezly ji před dům a zasadily na louce. Od té doby roste jedlička nedaleko lesa a už netouží být velká - ví, že všechno má svůj čas.

Tento příběh se mi zdá vhodný pro pohádkoterapii hned z několika důvodů - vychovává k lásce k domovu, učí trpělivosti a víře, že spousta věcí se dá zvládnout, stačí chtít.


Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá to sekce Pohádkoterapie.

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné znát příběh,
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí. 

Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:

  • Proč chtěla být jedlička už velká?
  • Jaká byla malá jedlička? (nedočkavá, nespokojená, …)
  • Jak se jedlička poučila?
  • Proč nechtěla zůstat v lese?

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení):

  • Vymyslete spolu s dítětem jiné pokračování příběhu. Například, kdyby jedlička v lese zůstala, nebo kdyby ji děti v kůlně nenašly.
  • Dítě může příběh dramaticky ztvárnit (pomocí dětského divadélka, ve skupině dalších dětí, …).

Další možnosti (pro starší děti):

  • Společně zapřemýšlet, jakou souvislost může mít příběh s obyčejným životem.
  • Dítě může nakreslit obrázek.

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás