O Smolíčkovi

Název: O Smolíčkovi

Autor: Božena Němcová

DoporučiliRedakce
V kategorii
Další kategorie
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, , ,
Štítky uživatelůPomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu.
Plný text knihy

Napsali o knize

Pohádka o tom, jak se vyplatí poslouchat rodiče a nenechat se oklamat cizími lidmi.


Ukázka z knihy

Smolíček že neotevře, ač by rád byl otevřel a na jeskyňky se podíval. Tu začaly jeskyňky přede dveřmi zimou se třást a plakat, až to bylo Smolíčkovi líto. I pootevřel jim malilinko dvířka, co by tam mohly dva prstečky strčit. I děkovaly mu jeskyňky a hned strčily mezi dvéře dva bělounké prstéčky, pak celou ruku, a huš byly v sedničce, Smolíčka uchytly a pryč s ním utíkaly.

Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá to sekce Pohádkoterapie.

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné znát příběh,
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí. 

Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:

  • Jaký byl jelen?
  • Co jelen Smolíčkovi nakázal?
  • Jaké byly jeskyňky? Co chtěly?
  • Proč Smolíček jeskyňkám otevřel?

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení):

  • Vymyslete spolu s dítětem jiný konec příběhu, pokud by jelen Smolíčka nezachránil, nebo pokud by Smolíček neotevřel.
  • Dítě může příběh dramaticky ztvárnit (pomocí dětského divadélka, ve skupině dalších dětí, …).

Další možnosti (pro starší děti):

  • Společně zapřemýšlet, jestli se o okolí dítěte nebo v jeho životě může stát  něco podobného, jako v příběhu o Smolíčkovi
  • Dítě může nakreslit obrázek.

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás