Doporučili | Mgr. Zuzana Škyříková |
---|---|
V kategorii | Výchova a zlozvyky |
Žánr | Beletrie |
Věková kategorie | Mladší školní věk (6-11 let) |
Štítky redakce | morální hodnoty, výchova, přátelství, odvaha, lhaní, děti |
Štítky uživatelů | Pomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu. |
Mnohdy napínavé klučičí vyprávění o kamarádství, krádeži, lži, ale i odvaze a odhodlání je srozumitelný malým čtenářům právě díky těmto jim blízkým tématům, ale i díky jasnému a přitom bohatému jazyku zkušeného vypravěče Eduarda Petišky. Míša je kluk jako každý jiný, který sice ví, že krást a lhát se nemá, a že ani vychloubání není pěkné, ale při vidině nádherné hračky a oblíbeného kamaráda si s tím najednou nedokáže hned poradit. Nakonec v sobě přeci jen najde sílu, která je odměněna pochopením kamarádů i dospělých.
„Měl bys vojáčka vrátit,“ řekne Míša.
„Já ho nemám.“
„Našel jsem ho včera ve sněhu. Vrátíš ho?“
Váša se zamyslí, přešlapuje, a pak řekne: „Vrátím. Až ty vrátíš skleněný knoflík.“
„Knoflík nikdo nehledá.“
„Nevíš, nevíš. Tvůj taky není.“
Míša zaloví v kapse. Co se skleněným knoflíkem?
„Tak já ti ho dám.“ Míša hledá v jedné kapse, v druhé kapse, knoflík nemůže najít.
Zato najde v kapse u kalhot díru.
„Já, já ho ztratil.“
„Já jsem vojáčka taky ztratil,“ řekne Váša, otočí se a jde domů.
Co má Míša dělat? Je čas k obědu. A pak, hledejte ve sněhu skleněný knoflík!
Jsou to věci. Nakonec aby vojáčka v muzeu vracel sám.
Tato kniha spadá to sekce Pohádkoterapie. Více o Pohádkoterapii.
Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte. Jedna z možných technik rozvoje čtenářských dovedností je i střídavé čtení. Chvíli čtete Vy, chvíli dítě. Při volbě jakékoli techniky zvažte atmosféru, náladu vás i dítěte, časové možnosti a především, co skutečně od čtení a příběhu očekáváte.
Debatě o knize předchází malá příprava:
Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí, a co se mu na příběhu/příbězích nejvíc líbilo, co jej pobavilo/překvapilo/zaujalo.
Po prostém připomenutí příběhu je vhodné vytěžit knihu otázkami k zamyšlení: