Jak dědeček měnil

Obálka knihy Jak dědeček měnil - ,

Koupit knihu

Vypůjčit knihu

Název: Jak dědeček měnil

Autor: Michal Černík

DoporučiliMgr. Alena Novotná
V kategorii
Další kategorie
Věková kategorie
Štítky redakce, , ,
Štítky uživatelůPomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu.
Plný text knihy

Napsali o knize

Z knihy plyne ponaučení:

Nevyplácí se být stále s něčím nespokojen, nemít z ničeho radost. Nemusíme ničeho dosáhnout, naopak přijdeme o vše.


Ukázka z knihy

Koupal se bohatý kupec v řece, dostal se do hlubiny a tonul. Šel mimo stařík, sedláček-sivoušek, uslyšel křik, přispěchal a kupce z vody vytáhl. Kupec nevěděl, jak se staříkovi odsloužiti: pozval ho k sobě do města, pohostil ho skvěle a daroval mu kus zlata jako koňská hlava. Vzal zlato sedlák a šel domů, a naproti němu koňař celé stádo koni žene: "Vítej, staříku, odkud tě bůh vede?" - "Z města od bohatého kupce." - "A co ti kupec dal?" - "Kus zlata jako koňská hlava." - "Dej mi zlato a vyber si nejlepšího koně!" - Vybral si stařík nejlepšího koně, poděkoval a šel svou cestou.

Jak pracovat s knihou

Tento text je zpracován dle zásad terapie pohádkou. Kniha spadá to sekce Pohádkoterapie.

Podle čtenářské úrovně dítěte si příběh může přečíst buď samo, nebo mu ho přečtěte.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné znát příběh,
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

Zjistěte, zda dítě dovede příběh stručně popsat vlastními slovy, zda mu rozumí. 

Přimějte dítě otázkami k zamyšlení:

  • Jaký dědeček byl? (hloupý, naivní, důvěřivý, nespokojený, dobrácký, …)
  • Jakou chybu stále opakoval?
  • Co měl spíš udělat?
  • Proč nebyl skrojený s tím, co měl?
  • Proč mu kupci nabízeli stále menší zvířátka?
  • Co by dítě na jeho místě udělalo?
  • Jaká byla babička? (laskavá, odpouštějící, chápavá, ...)
  • Co dítě na příběhu zaujalo, co se mu líbilo, co se mu nelíbilo?
  • Další podobné otázky (podle stanoveného cíle).

Další možnosti práce s textem (aby si dítě hlouběji zapamatovalo ponaučení):

  • Vymyslete spolu s dítětem jiný konec příběhu, pokud by dědeček nebyl příliš důvěřivý, naivní či nespokojený.
  • Dítě může příběh dramaticky ztvárnit (pomocí dětského divadélka, ve skupině dalších dětí, …).

Další možnosti (pro starší děti):

  • Společně zapřemýšlet, jestli se o okolí dítěte nebo v jeho životě neděje něco podobného, jako v příběhu o dědečkovi
  • Dítě může nakreslit obrázek.

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás