Já jsem malý zlobílek a chodím do školky

Obálka knihy Já jsem malý zlobílek a chodím do školky - ,

Koupit knihu

Vypůjčit knihu

Název: Já jsem malý zlobílek a chodím do školky

Autor: Jarmila Langerová

DoporučiliMgr. Zuzana Škyříková
V kategorii
Žánr
Věková kategorie
Štítky redakce, , , ,
Štítky uživatelůPomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu.

Napsali o knize

Moderní básničky šité na míru předškoláčkům je jistě nejen poučí, ale též pobaví a okouzlí půvabnými celostránkovými ilustracemi Evy Frantové-Frühaufové. Tématy básniček jsou nedobré návyky, jako je lhaní, zlobení, nechuť ke vstávání a k říkání „prosím“, o nichž si můžete s dětmi nejen počíst, ale i se báseň naučit a tím ještě více rozvíjet dětskou fantazii, hru, paměť i slovní zásobu.


Ukázka z knihy

Čichám, čichám, to je vůně, mamka peče koláče.
„Dej mi hned ten tvarohový, máš přece dva pekáče!“
Ale co to, moje máme ani kousek nechce dát,
Křičím, dupu, taky brečím, vždyť mám chuť a velký hlad!
………
Volám před plot na zahrádku: „Poradíš mi babičko, udělal jsem něco špatně?“
„Zapomněl jsi slovíčko.“
Do ouška mi šeptá tiše slůvko, které dokáže,
Že se hned rodičům vrátí milý úsměv do tváře.
Běžím, volám na maminku: „Prosím, dej mi ochutnat!“
Dostal jsem hned plný talíř, já koláče tuze rád.

LANGEROVÁ, Jarmila. Jsem malý zlobilek a chodím do školky. 1. vyd. Praha : BLUG, 1995. 24 s. ISBN 80-85635-46-1.

Jak pracovat s knihou

Tato kniha spadá to sekce Pohádkoterapie. Více o Pohádkoterapii.

Podle čtenářské úrovně dítěte si básničky může přečíst buď samo, nebo mu je čtěte Vy. Vzhledem k tomu, že se jedná o poezii a v dětském čtení by mohly rýmy a poetika snadno zaniknout, zkuste právě zde střídavé čtení. Kousek přečtete s patřičným přednesem Vy a část doplní dítě, Vy opět navážete a báseň takto společně dokončíte.

Vyberte si alespoň jednu báseň (možná tu „nejvýchovnější“ právě pro Vaše dítě) a tu se společně naučte. Učení neuspěchejte, můžete během něj kreslit, modelovat hlas, zahrát si ji jako divadlo s plyšáky či loutkami z papíru, aby se dítěti memorování dlouhého textu nezprotivilo. Postupnému učení se básni také napomáhá dokončování, které se zpočátku omezí na to, že Vy přečtete verš a z dalšího verše vše, kromě posledního rýmujícího se slova. Úkolem dítěte je právě toto slovo dokončit. Postupně jistě dokáže dokončit celé verše.

Následně si o přečteném s dítětem popovídejte:

  • je nutné znát příběh a zde je navíc vhodné, abyste báseň vybranou k pozdějšímu naučení uměli nejprve Vy sami
  • dopředu stanovit, v čem by dítěti mohl pomoci, co by si mělo uvědomit,
  • fantazie je vítaná, ale vaším úkolem je směrovat ji.

O jednotlivých básních je též vhodné vést následnou debatu, která se však zde nemusí zaměřit jen na obsah básniček, ale i na básnickou formu a její půvaby:

  • Pročpak se zlobílkovi nechce ráno vstávat? Která slova se v básni rýmují? Taky se ti někdy nechtělo vstávat?
  • Jak to, že maminka chlapečka neslyšela, když jí říkal o buchty? A pročpak na konci dostal plný talíř?
  • Která básnička je veselá či legrační? Kterou básničku neříká dítě, ale věci?

Mohlo by Vás také zajímat







Pro odborníky, pro média, mapa webu ~ kontaktujte nás