Doporučili | Olga Svobodová |
---|---|
V kategorii | Poruchy osobnosti, chování a schizofrenie |
Žánr | Naučná |
Věková kategorie | Děti, Dospělí |
Štítky redakce | výchova, speciální pedagogika, psychoterapie, osamělost, autismus |
Štítky uživatelů | Pomozte nám i ostatním - buďte první, kdo zařadí tuto knihu. |
Dětský autismus představuje závažnou vývojovou poruchu, pro niž je charakteristická narušená schopnost vytvářet vztahy s lidmi, přiměřeně reagovat na podněty z okolí, nutkavá touha po neměnnosti a další příznaky vážně postihující život jedince i jeho okolí. V poslední době se podařilo dosáhnout řady důležitých pokroků v porozumění jak příčinám této choroby, tak možnostem jejího terapeutického ovlivnění. Publikace shrnuje nové zahraniční i domácí poznatky o dětském autismu a spektru příbuzných poruch s důrazem na výzkumné a klinické zkušenosti autorů, kteří se problematikou zabývají. Zahrne i otázky organizace návazné psychosociální péče o děti s těmito poruchami a o jejich rodiny, včetně svépomocných aktivit a zkušeností rodičů.
Kapitola 7 - Psychodiagnostika
Irena Beranová, Kateřina Thorová
Stanovení diagnózy ze spektra autistických poruch je náročný proces, jehož podstatnou částí je psychologické vyšetření. Děti, které k vyšetření přicházejí s podezřením na autismus, jsou velmi různorodé. Odlišují se věkem, mírou i kvalitou postižení. Mezi klienty patří dvouleté děti, školáci, dospívající i dospělí. Přičemž hloubka jejich obtíží postihuje jednotlivé oblasti vývoje a schopností v různé míře. Vyšetření většiny dětí s poruchami autistického spektra je obtížnější než diagnostický proces u dětí stejně starých, ale s jiným typem postižení. Vyšetření má svá specifika, která se váží k problémům v chování a vnímání, a které plynou z obtíží v oblasti komunikace, sociální interakce, představivosti i chování.
Zpočátku je důležité navázat vztah s rodiči dítěte a získat jejich důvěru. K vyšetření nejčastěji přichází matka nebo oba rodiče společně. Rodiče seznámíme s postupem vyšetřování, s časovým harmonogramem a vysvětlíme jim, jaké psychodiagnostické metody použijeme. Během rozhovoru s rodiči věnujeme zvýšenou pozornost anamnestickým datům, seznámíme se s postoji rodičů vůči jejich současné životní situaci, jakým způsobem vnímají a zda rozumí obtížím, se kterými se dítě potýká.